Kokoelma

Pukkilan Liikenne Oy

Dublin Core

Nimeke

Pukkilan Liikenne Oy

Kuvaus

Pukkilan Liikenteen perustaja Arvid (Arvi) Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen vappuna 1923. Lehtisen ensimmäinen linja-auto oli 14-paikkainen Ford, johon yrittäjä oli itse rakentanut korin.
Kun Pukkilan Liikenne täytti 90 vuotta, sen toimintaa ja historiaa esiteltiin Hyvinvointikeskus Onnissa Pukkilassa järjestetyssä valokuvanäyttelyssä. Tämä kokoelma on koottu pääasiassa näyttelyssä esillä olleista valokuvista.

Osakokoelmat

Linja-auto keulamerkeillä

Arvi Lehtinen ja yksi ensimmäistä sodan jälkeen hankituista linja-autoista. Auton kaksi keulamerkkiä kertovat, että se on matkustanut napapiirille, Jäämeren rannalle asti.
Liikennelupa vuoden 1952 olympialaisten ajaksi

Helsingissä järjestettiin kesäolympialaiset 19.7.-3.8.1952. Pukkilan liikenne sai kahdeksi viikoksi (21.7.-3.8.) väliaikaisen liikenneluvan. Olympialaisten ajaksi myönnettiin yksi vakiovuoro lisää, linjalle Helsinki-Box-Porvoo-Monninkylä-Pukkila…
Poseerausta bussin edessä

Bussin edessä poseeraavat Arto Lehtinen (vas.), Einar Lindroos, Arvi Lehtinen ja Antero Simolin.
Viisi linja-autoa

Kuvassa viisi Lehtisen linja-autoa kirkonkylän raitilla. Oikealla näkyy Sipiläisen kahvila. Maassa olevat valkoiset viivat tarkoittavat, että paikalla on pidetty juoksukilpailut.
Kuva on vuodelta 1939.
Tilausajossa Lapissa

Pukkilan Liikenteen linja-auto tilausajossa Lapissa 1950-luvun lopussa.
Lehtisen Studebaker sodassa

Lehtisen Studebaker sodassa. Lokasuoja päällä istuu kuljettaja Unto Laine, joka ajoi autoa koko sota-ajan. Toinen Pukkilan mies kuvassa on Toivo Höykälä (toinen vas.).
Kolme polvea

Kolmen polven kuva vuodelta 1983: Pukkilan Liikenteen perustaja Arvi Lehtinen (vas.), pojanpoika Ari Lehtinen sekä poika Arto Lehtinen Helje-puolisonsa kanssa. Arvid Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen 1923.
REO Helsingissä

Pukkilan Liikenteen vuosimallin 1934 REO-linja-auto kuvattiin Helsingissä.
Lossin kyydissä

Vuosimallin 1954 Sisu tilausajomatkalla lossin kyydissä.
Arvi Lehtinen ja Viljo Jaakkola

Autonkuljettaja Viljo Jaakkola (vas.) ja liikennöitsijä Arvi Lehtinen vuoden 1955 Scania-Vabiksen vieressä. Jaakkola työskenteli koko työuransa ajan Pukkilan Liikenteen palveluksessa.
REO vm 1934

Vuosimallin 1934 REO.
Arvi Lehtinen ja autot.

Arvid (Arvi) Lehtinen ja Wiima-koriset Scania-Vabis vuosimallia 1955 (vas.) ja Sisu vuosimallia 1958. Arvi Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen 1923.
Rahastaja Leila Laine ja Sisu

Rahastaja Leila laine ja Arvi ja Viljo Lehtisen 38-paikkainen Sisu vuosimallia 1950.
Rahastaja Leila Laine

Pukkilan Liikenteen rahastaja Leila Laine (Alén).
Arvid Lehtisen henkilöauto

Arvi Lehtisen henkilöauto. Kuva on luultavasti 1920-luvulta.
Kutter-tyyliä vuodelta 1956

Kutter-tyyliä vuodelta 1956. Auto numero 10:n alustana oli Scania-Vabis.
Lehtisen tallit

Vuonna 1935 rakennettu Arvi ja Hilja Lehtisen omakotitalo sekä autotallit. Pihalla on kolme Lahti-korista linja-autoa. Kuva on otettu 1960-luvun tuntumassa. Rakennukset olivat olemassa vielä vuonna 2013, kun Pukkilan Liikenteen perustamisesta tuli…
Pukkilan Liikenteen ensimmäinen Scania-Vabis

Pukkilan Liikenteen ensimmäinen Scania-Vabis hankittiin Wiiman korilla varustettuna vuonna 1955. Auton vieressä on kuljettaja Åke Backman.
Käytöstä poistettua linja-autoa romutetaan

Käytöstä poistettua linja-autoa romutetaan. Autoista otettiin yleensä talteen muun muassa akselit pyörineen ja penkit, jotka myytiin eteen päin. Purkuhommissa muun muassa Allan Aaltonen, Viljo Jaakkola ja Antero Simolin.
Kuljettaja Allan Aaltonen

Kuljettaja Allan Aaltonen sekä vuosimallin 1937 Citroen. "Sitikka" oli alun perin kuormuri, jonka päälle Kutter (Akro) rakensi linja-auton korin vuonna 1949. Lisäksi "Sitikka" sai keulalleen Sisun maskin. Myöhemmin auton kori päätyi Torpin…
Kuljettaja Heikki Kyytsönen

Kuljettaja Heikki Kyytsönen Lahdessa 1951. Sisulla ajettiin linjaa Porvoo-Myrskylä-Orimattila-Lahti.
Lehtisen Studebaker sota-aikana

Sota-aikana Lehtisen Studebaker oli todella pitkällä linjalla - ainakin ajokilven mukaan... Reitiksi on merkitty Helsinki-Viipuri-Moskova? (viimeksi mainittu kysymysmerkillä)
Häkäpöntöllä varustettu Sisu

Viljo Lehtinen ja häkäpöntöllä varustettu Sisu vuosimallia 1939. Kuva on otettu sota-aikana.
Anja ja Tyyni Toivola

Vuonna 1945 otetussa kuvassa on Anja Junna (os. Toivola) yhdessä isänsä, autonkuljettaja Tyyni Toivolan kanssa. Auto on merkiltään REO.
Kuljettaja nuohoaa häkäpönttöä

Vuonna 1944 otetussa kuvassa kuljettaja nuohoaa REOn häkäpönttöä. Viljo Lehtinen seuraa työn sujumista. Taustalla Anttilan talo.
Hilja Lehtinen ja Tyyni Toivola

Hilja Lehtinen ja autonkuljettaja Tyyni Toivola sekä REO-linja-auto
Arvi Lehtisen Hilja-vaimo

Arvi Lehtisen Hilja-vaimo hymyilee sylissään puolivuotias Arto-poika. Oikealla on Viljo Lehtisen vaimo Aune. REO-linja-autojen välissä otettu kuva on alkusyksyltä 1937. Kuvan taustalla näkyy hautausmaan kiviaita.
Kuljettaja Unto Laine

Kuljettaja Unto Laine ja REO vuosimalla 1933.
REO vuosimallia 1934

REO vuosimallia 1934. Linjakilvessä lukee jo Pukkila-Porvoo-Helsinki.
REOn keulalla

Savijokiset poseeraavat REOn keulalla. Kuvassa on muun muassa Liisi Eerola (etualalla).
Hupmobile

Omistajan ylpeyttä 1930-luvun alussa: Viljo Lehtinen ja vuosimallin 1928 Hupmobile. Hupmobile oli arvokas amerikkalainen automerkki.
Tilausmatkalla Porvoosta Mikkeliin

Tilausmatkalla Porvoosta Mikkeliin Lehtisen ensimmäisellä autolla 1920-luvun alussa. Arvi Lehtinen lisää vettä jäähdyttäjään.
Pentti Nyström ja Sisu

Rahastaja Pentti Nyström sekä Arvi ja Viljo Lehtisen ensimmäinen sotien jälkeen hankittu Sisu vuosimallia 1948. Kuva on otettu Agricolankadulla Helsingissä vuoden 1950 tienoilla.
Viljo Lehtisen autotalli

Viljo Lehtisen autotalli 1940-luvun lopulla. Tallin edustalla kolme Sisua ja Citroen. Oikealla näkyvä pikku-Sisu aurasi talvisin Kanteleentien auki; aurakin näkyy auton vieressä.
Viljo Lehtinen ja Laina Jaakkola

Viljo Lehtinen kaulakkain Laina Jaakkola (os. Heikkilä) kanssa 1930-luvun puolivälissä. Vieressä Helsinki-Porvoo-Askola-Pukkila -linjan REO vuosimallia 1935.
Lehtisen REO

Lehtisen REO vuosimallia 1934 Porvoon Rihkamatorilla, jossa toimi myös linja-autoasema.
25-paikkainen REO

Kuljettaja Tyyni Toivola ja 25-paikkainen REO 1930-luvun alkuvuosina.
Arvi Lehtinen taksikyydillä

Arvi Lehtinen taksikyydillä henkilöautollaan vuoden 1925 tienoilla. Auto on todennäköisesti T-Ford vuosimallia 1924.
Arvi Lehtinen

Arvi Lehtinen ja muisto ensimmäisestä autosta. Pukkilan Liikenteellä on edelleen tallella kuvassa oleva T-Fordin vanne. Arvid Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen vappuna 1923.
Arvi Lehtinen ja ensimmäinen T-Ford

Tästä alkoi Pukkilan Liikenteen tarina. Kuvassa Arvi Lehtinen ja ensimmäinen T-Ford, jolla aloitettiin liikennöinti Pukkilan ja Porvoon välillä 1. toukokuuta 1923. Lehtinen rakensi itse autoonsa korin, joka erottui kilpailijoiden biileistä muun…
Amalia ja Kalle Lehtinen

Amalia ja Kalle Lehtinen sekä heidän kotitalonsa, joka oli vuonna 2014 yhä Pukkilan keskustassa. Talossa syntyivät ja kasvoivat myös Amalian ja Kallen pojat Arvid (Arvi) ja Viljo sekä kuusi muuta lasta.