Kokoelma

Lehdon kiviliike ja Ab Granit Oy

Dublin Core

Nimeke

Lehdon kiviliike ja Ab Granit Oy

Kuvaus

Kiviteollisuus oli yksi Vehmaan merkittävimmistä elinkeinoista 1900-luvun alussa. Silloin Vehmaan punaista graniittia louhi jopa 600 kivityömiestä. He olivat arvostettuja ammattimiehiä, vaikka tosin talonisännät heitä vähän vierastivat. Nuoret komeat kivityömiehet olivat nimittäin talontyttärien suosiossa. Kivityömiehen tunnisti kivipölystä, joka tarttui etenkin saappaisiin.

Teollinen kivenlouhinta alkoi Vehmaalla 1800-luvun lopussa. Tärkeimpiä tuotteita ovat olleet rakennus-, hauta-, muistomerkki- ja katukivet. Niitä ovat markkinoineet useat alan yritykset, mm. Suomi, Suomen kiviteollisuus, Granit ja Lehdon Kiviliike. Vehmaan punainen graniitti tunnetaan nimellä Balmoral Red. Nimi johtuu siitä, että se muistuttaa skotlantilaista graniittia, josta Englannin kuninkaallisten lomalinna Balmoral on rakennettu.

Osakokoelmat

Lehdon kiviliikkeen henkilökuntaa

Kuva otettu Vehmaan Vinkkilässä 1938
Presidentti Urho Kekkonen tutustuu Lehdon kiviliikkeen osastoon Maatalous- ja teollisuusmessuilla Turussa 25.7.-2.8.1964

Kuvassa tasavallan presidentti Urho Kekkonen, toimitusjohtaja Hugo Lehto, Maaherra Esko Kulovaara, konttoripäällikkö Inkeri Lehto
Hitlerin voitonpalatsin kiviä

Saksalaiset tilasivat toisen maailmansodan aikaan graniittia toimitettavaksi Berliiniin Hitlerin suunnittelemaan voitonpalatsiin. Kun sota päättyi Saksan tappioon, saksalainen omaisuus piti rauhansopimuksen mukaan luovuttaa Neuvostoliitolle, niin…
Lehdon kiviliikkeen Benz-auto Vinkkilän asemalla

Taustalla näkyy Lehdon päärakennus, joka tuotiin Terijoelta.
Vehmaan Uhlun seisakkeen lastauspaikka

Seisakkeella oli oma sivuraide
Lehdon kiviliikkeen Benz-auto 1920-luvulla

Lehdon Kivilliikkeen Benz-auto 1920-luvulla Vehmaan Vinkkilän asemalla. Vaihdetanko on auton ulkopuolella. Takana ei ole jousitusta ja renkaat ovat täyskumiset.
Kivenkuljetusta Vehmaalla

Auto on Aksel Hietakarin Dodge Brothers vm. 1928. Autossa oli takanakin vain kaksi pyörää, renkaat joutuivat kovalle koetukselle, kun ajettiin ylisuuria kuormia.
Kivien lastaamista Vehmaan Puskinmäessä

Kuva Vehmaan Puskinmäestä, jossa graniitti oli erittäin punaista. Granit otti sieltä ns. Hitlerin kiveä. Louhinta siellä lopetettiin 1960-luvulla, Kuvassa myös Allan Lundenin omistama Ford.
Kivenkuljetusalukset Sten ja Sten II ja Balmoral

Suomen Kiviteollisuus aloitti toimintansa v.1900 Uudessakaupungissa. Sillä oli kolme kivenkuljetusalusta, Sten, Sten II ja Balmoral.
Lehdon kiviliikkeen konttori

Keskellä konttoripäällikkö Inkeri Lehto