Kokoelma
Pukkilan Liikenne Oy
Dublin Core
Nimeke
Pukkilan Liikenne Oy
Kuvaus
Pukkilan Liikenteen perustaja Arvid (Arvi) Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen vappuna 1923. Lehtisen ensimmäinen linja-auto oli 14-paikkainen Ford, johon yrittäjä oli itse rakentanut korin.
Kun Pukkilan Liikenne täytti 90 vuotta, sen toimintaa ja historiaa esiteltiin Hyvinvointikeskus Onnissa Pukkilassa järjestetyssä valokuvanäyttelyssä. Tämä kokoelma on koottu pääasiassa näyttelyssä esillä olleista valokuvista.
Kun Pukkilan Liikenne täytti 90 vuotta, sen toimintaa ja historiaa esiteltiin Hyvinvointikeskus Onnissa Pukkilassa järjestetyssä valokuvanäyttelyssä. Tämä kokoelma on koottu pääasiassa näyttelyssä esillä olleista valokuvista.
Osakokoelmat
- Aineistoa Pukkilan historiasta
- Pukkilan Liikenne Oy
Kokoelman aineistotSelaa kokoelman Pukkilan Liikenne Oy aineistoja
Linja-auto keulamerkeillä
Arvi Lehtinen ja yksi ensimmäistä sodan jälkeen hankituista linja-autoista. Auton kaksi keulamerkkiä kertovat, että se on matkustanut napapiirille, Jäämeren rannalle asti.
Liikennelupa vuoden 1952 olympialaisten ajaksi
Helsingissä järjestettiin kesäolympialaiset 19.7.-3.8.1952. Pukkilan liikenne sai kahdeksi viikoksi (21.7.-3.8.) väliaikaisen liikenneluvan. Olympialaisten ajaksi myönnettiin yksi vakiovuoro lisää, linjalle Helsinki-Box-Porvoo-Monninkylä-Pukkila…
Poseerausta bussin edessä
Bussin edessä poseeraavat Arto Lehtinen (vas.), Einar Lindroos, Arvi Lehtinen ja Antero Simolin.
Viisi linja-autoa
Kuvassa viisi Lehtisen linja-autoa kirkonkylän raitilla. Oikealla näkyy Sipiläisen kahvila. Maassa olevat valkoiset viivat tarkoittavat, että paikalla on pidetty juoksukilpailut.
Kuva on vuodelta 1939.
Kuva on vuodelta 1939.
Lehtisen Studebaker sodassa
Lehtisen Studebaker sodassa. Lokasuoja päällä istuu kuljettaja Unto Laine, joka ajoi autoa koko sota-ajan. Toinen Pukkilan mies kuvassa on Toivo Höykälä (toinen vas.).
Kolme polvea
Kolmen polven kuva vuodelta 1983: Pukkilan Liikenteen perustaja Arvi Lehtinen (vas.), pojanpoika Ari Lehtinen sekä poika Arto Lehtinen Helje-puolisonsa kanssa. Arvid Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen 1923.
Arvi Lehtinen ja Viljo Jaakkola
Autonkuljettaja Viljo Jaakkola (vas.) ja liikennöitsijä Arvi Lehtinen vuoden 1955 Scania-Vabiksen vieressä. Jaakkola työskenteli koko työuransa ajan Pukkilan Liikenteen palveluksessa.
Arvi Lehtinen ja autot.
Arvid (Arvi) Lehtinen ja Wiima-koriset Scania-Vabis vuosimallia 1955 (vas.) ja Sisu vuosimallia 1958. Arvi Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen 1923.
Rahastaja Leila Laine ja Sisu
Rahastaja Leila laine ja Arvi ja Viljo Lehtisen 38-paikkainen Sisu vuosimallia 1950.
Kutter-tyyliä vuodelta 1956
Kutter-tyyliä vuodelta 1956. Auto numero 10:n alustana oli Scania-Vabis.
Lehtisen tallit
Vuonna 1935 rakennettu Arvi ja Hilja Lehtisen omakotitalo sekä autotallit. Pihalla on kolme Lahti-korista linja-autoa. Kuva on otettu 1960-luvun tuntumassa. Rakennukset olivat olemassa vielä vuonna 2013, kun Pukkilan Liikenteen perustamisesta tuli…
Pukkilan Liikenteen ensimmäinen Scania-Vabis
Pukkilan Liikenteen ensimmäinen Scania-Vabis hankittiin Wiiman korilla varustettuna vuonna 1955. Auton vieressä on kuljettaja Åke Backman.
Käytöstä poistettua linja-autoa romutetaan
Käytöstä poistettua linja-autoa romutetaan. Autoista otettiin yleensä talteen muun muassa akselit pyörineen ja penkit, jotka myytiin eteen päin. Purkuhommissa muun muassa Allan Aaltonen, Viljo Jaakkola ja Antero Simolin.
Kuljettaja Allan Aaltonen
Kuljettaja Allan Aaltonen sekä vuosimallin 1937 Citroen. "Sitikka" oli alun perin kuormuri, jonka päälle Kutter (Akro) rakensi linja-auton korin vuonna 1949. Lisäksi "Sitikka" sai keulalleen Sisun maskin. Myöhemmin auton kori päätyi Torpin…
Kuljettaja Heikki Kyytsönen
Kuljettaja Heikki Kyytsönen Lahdessa 1951. Sisulla ajettiin linjaa Porvoo-Myrskylä-Orimattila-Lahti.
Lehtisen Studebaker sota-aikana
Sota-aikana Lehtisen Studebaker oli todella pitkällä linjalla - ainakin ajokilven mukaan... Reitiksi on merkitty Helsinki-Viipuri-Moskova? (viimeksi mainittu kysymysmerkillä)
Häkäpöntöllä varustettu Sisu
Viljo Lehtinen ja häkäpöntöllä varustettu Sisu vuosimallia 1939. Kuva on otettu sota-aikana.
Anja ja Tyyni Toivola
Vuonna 1945 otetussa kuvassa on Anja Junna (os. Toivola) yhdessä isänsä, autonkuljettaja Tyyni Toivolan kanssa. Auto on merkiltään REO.
Kuljettaja nuohoaa häkäpönttöä
Vuonna 1944 otetussa kuvassa kuljettaja nuohoaa REOn häkäpönttöä. Viljo Lehtinen seuraa työn sujumista. Taustalla Anttilan talo.
Arvi Lehtisen Hilja-vaimo
Arvi Lehtisen Hilja-vaimo hymyilee sylissään puolivuotias Arto-poika. Oikealla on Viljo Lehtisen vaimo Aune. REO-linja-autojen välissä otettu kuva on alkusyksyltä 1937. Kuvan taustalla näkyy hautausmaan kiviaita.
REOn keulalla
Savijokiset poseeraavat REOn keulalla. Kuvassa on muun muassa Liisi Eerola (etualalla).
Hupmobile
Omistajan ylpeyttä 1930-luvun alussa: Viljo Lehtinen ja vuosimallin 1928 Hupmobile. Hupmobile oli arvokas amerikkalainen automerkki.
Tilausmatkalla Porvoosta Mikkeliin
Tilausmatkalla Porvoosta Mikkeliin Lehtisen ensimmäisellä autolla 1920-luvun alussa. Arvi Lehtinen lisää vettä jäähdyttäjään.
Pentti Nyström ja Sisu
Rahastaja Pentti Nyström sekä Arvi ja Viljo Lehtisen ensimmäinen sotien jälkeen hankittu Sisu vuosimallia 1948. Kuva on otettu Agricolankadulla Helsingissä vuoden 1950 tienoilla.
Viljo Lehtisen autotalli
Viljo Lehtisen autotalli 1940-luvun lopulla. Tallin edustalla kolme Sisua ja Citroen. Oikealla näkyvä pikku-Sisu aurasi talvisin Kanteleentien auki; aurakin näkyy auton vieressä.
Viljo Lehtinen ja Laina Jaakkola
Viljo Lehtinen kaulakkain Laina Jaakkola (os. Heikkilä) kanssa 1930-luvun puolivälissä. Vieressä Helsinki-Porvoo-Askola-Pukkila -linjan REO vuosimallia 1935.
Lehtisen REO
Lehtisen REO vuosimallia 1934 Porvoon Rihkamatorilla, jossa toimi myös linja-autoasema.
Arvi Lehtinen taksikyydillä
Arvi Lehtinen taksikyydillä henkilöautollaan vuoden 1925 tienoilla. Auto on todennäköisesti T-Ford vuosimallia 1924.
Arvi Lehtinen
Arvi Lehtinen ja muisto ensimmäisestä autosta. Pukkilan Liikenteellä on edelleen tallella kuvassa oleva T-Fordin vanne. Arvid Lehtinen (1897-1984) aloitti liikennöinnin Pukkilasta Porvooseen vappuna 1923.
Arvi Lehtinen ja ensimmäinen T-Ford
Tästä alkoi Pukkilan Liikenteen tarina. Kuvassa Arvi Lehtinen ja ensimmäinen T-Ford, jolla aloitettiin liikennöinti Pukkilan ja Porvoon välillä 1. toukokuuta 1923. Lehtinen rakensi itse autoonsa korin, joka erottui kilpailijoiden biileistä muun…
Amalia ja Kalle Lehtinen
Amalia ja Kalle Lehtinen sekä heidän kotitalonsa, joka oli vuonna 2014 yhä Pukkilan keskustassa. Talossa syntyivät ja kasvoivat myös Amalian ja Kallen pojat Arvid (Arvi) ja Viljo sekä kuusi muuta lasta.