Kokoelma
Lehdon kiviliike ja Ab Granit Oy
Dublin Core
Nimeke
Lehdon kiviliike ja Ab Granit Oy
Kuvaus
Kiviteollisuus oli yksi Vehmaan merkittävimmistä elinkeinoista 1900-luvun alussa. Silloin Vehmaan punaista graniittia louhi jopa 600 kivityömiestä. He olivat arvostettuja ammattimiehiä, vaikka tosin talonisännät heitä vähän vierastivat. Nuoret komeat kivityömiehet olivat nimittäin talontyttärien suosiossa. Kivityömiehen tunnisti kivipölystä, joka tarttui etenkin saappaisiin.
Teollinen kivenlouhinta alkoi Vehmaalla 1800-luvun lopussa. Tärkeimpiä tuotteita ovat olleet rakennus-, hauta-, muistomerkki- ja katukivet. Niitä ovat markkinoineet useat alan yritykset, mm. Suomi, Suomen kiviteollisuus, Granit ja Lehdon Kiviliike. Vehmaan punainen graniitti tunnetaan nimellä Balmoral Red. Nimi johtuu siitä, että se muistuttaa skotlantilaista graniittia, josta Englannin kuninkaallisten lomalinna Balmoral on rakennettu.
Teollinen kivenlouhinta alkoi Vehmaalla 1800-luvun lopussa. Tärkeimpiä tuotteita ovat olleet rakennus-, hauta-, muistomerkki- ja katukivet. Niitä ovat markkinoineet useat alan yritykset, mm. Suomi, Suomen kiviteollisuus, Granit ja Lehdon Kiviliike. Vehmaan punainen graniitti tunnetaan nimellä Balmoral Red. Nimi johtuu siitä, että se muistuttaa skotlantilaista graniittia, josta Englannin kuninkaallisten lomalinna Balmoral on rakennettu.
Osakokoelmat
- Varsinais-Suomen kirjastojen kotiseutukokoelmia
- Vehmaa
- Lehdon kiviliike ja Ab Granit Oy
- Vehmaa
Kokoelman aineistotSelaa kokoelman Lehdon kiviliike ja Ab Granit Oy aineistoja
Presidentti Urho Kekkonen tutustuu Lehdon kiviliikkeen osastoon Maatalous- ja teollisuusmessuilla Turussa 25.7.-2.8.1964
Kuvassa tasavallan presidentti Urho Kekkonen, toimitusjohtaja Hugo Lehto, Maaherra Esko Kulovaara, konttoripäällikkö Inkeri Lehto
Hitlerin voitonpalatsin kiviä
Saksalaiset tilasivat toisen maailmansodan aikaan graniittia toimitettavaksi Berliiniin Hitlerin suunnittelemaan voitonpalatsiin. Kun sota päättyi Saksan tappioon, saksalainen omaisuus piti rauhansopimuksen mukaan luovuttaa Neuvostoliitolle, niin…
Lehdon kiviliikkeen Benz-auto Vinkkilän asemalla
Taustalla näkyy Lehdon päärakennus, joka tuotiin Terijoelta.
Lehdon kiviliikkeen Benz-auto 1920-luvulla
Lehdon Kivilliikkeen Benz-auto 1920-luvulla Vehmaan Vinkkilän asemalla. Vaihdetanko on auton ulkopuolella. Takana ei ole jousitusta ja renkaat ovat täyskumiset.
Kivenkuljetusta Vehmaalla
Auto on Aksel Hietakarin Dodge Brothers vm. 1928. Autossa oli takanakin vain kaksi pyörää, renkaat joutuivat kovalle koetukselle, kun ajettiin ylisuuria kuormia.
Kivien lastaamista Vehmaan Puskinmäessä
Kuva Vehmaan Puskinmäestä, jossa graniitti oli erittäin punaista. Granit otti sieltä ns. Hitlerin kiveä. Louhinta siellä lopetettiin 1960-luvulla, Kuvassa myös Allan Lundenin omistama Ford.
Kivenkuljetusalukset Sten ja Sten II ja Balmoral
Suomen Kiviteollisuus aloitti toimintansa v.1900 Uudessakaupungissa. Sillä oli kolme kivenkuljetusalusta, Sten, Sten II ja Balmoral.