200-vuotias Kanta-Apteekki on kaupungin vanhin

Kokkola 3.9.1981

Harva apteekki maassamme voi ylpeillä 200 vuoden iällä ja itsensä Gustavin, kuningas Kustaa III omakätisellä nimikirjoituksella. Tuo koukeroinen nimikirjoitus on piirretty privilegiokirjan alle Drottingholmin linnassa 3.9.1781. Siitä on tänään 200 vuotta.

Kokkolan Kanta-Apteekin nykyisellä omistajalla, apteekkari Millan Nordmanilla on apteekkinsa takahuoneessa pieni soppi, johon hän on kerännyt yhtä ja toista tuon parinsadan vuoden ajasta kertovaa: on apteekin tiski 1700-luvulta, koristettu kustavilaisen tyylin puuleikkauksin. Sen takana hän itse mielellään nyt istuu ja tekee työtään. On lasiovinen nurkkakaappi, jossa vanhat posliinipurkit latinalaisine etiketteineen ovat yhä edelleen kotonaan, ja on pitkä rivi kehystettyjä tauluja, jotka kertovat hänen edeltäjistään:

- Kolmesta ensimmäisestä apteekkarista ei löydy henkilökuvaa, kertoo apteekkari Millan Nordman. - Ensimmäinen, Petter Wennersten, oli tullut Ruotsin puolelta ja hoitanut täällä lääkevarastoa jo vuodesta 1778 lähtien. Samoihin aikoihin oli täällä keksitty muuten terveyslähde, jonka vettä "lääkärien asiaankuuluvan suosituksen jälkeen monet ihmiset jatkuvasti käyttivät suureksi hyödykseen" kuten Hj. Björkman kertoo. Tätä ensimmäistä apteekkaria edustaa jäljennös hänen privilegiokirjastaan.

Wennersten osti Kokkolaan muutettuaan talon Isonkadun varrelta, paikalta jossa nyt sijaitsee elokuvateatteri Maxim. Laajalla tontilla oli oma yrittitarha, jonka tuotteista lääkeuutteita puristettiin ja keitettiin pihapiiriin kuuluvassa laboratoriossa - jossa oli yhteensä yhdeksän tulisijaa ja lattia joka oli tehty harmaakivipaasista.

Järjestyksessä toinen oli apteekkari Gustav Libeck, edeltäjänsä poikapuoli. Hän sai privilegionsa niinikään komealla, Kustaa IV:nnen myöntämällä plakaatilla, jonka alkuperäiskappale on Turun apteekkimuseossa, jäljennös kehystettynä täällä. Gustava Libeckistä ei ole jäänyt edes silhuettikuvaa, sitä on todella etsitty mutta turhaan. Gustav Libeck asui ja piti apteekkia isäpuolensa talossa.

Kolmas oli V.M.L. Tamelander, jonka kuvaa apteekkari Millan Nordman niinikään on turhaan metsästänyt.

Hän on ollut vanhapoika, kertoivat sukulaiset ja senkin tiesivät kertoa että hänellä on ollut vähän tavallista komeampi nenä. Hänestä muistoksi on jäänyt messinkinen mortteli, jota kiertävät hänen nimensä kirjaimet, kertoo apteekkari Nordman edelleen.

- Kaikista seuraavista apteekkareista onkin valokuvat ja niiden alla heidän toimikautensa ilmaisevat vuosiluvut.

Monet vanhat mortteli ja apteekki-vaa'at ovat vieläkin käytössä, mutta luonnollisesti nykyaikainen esineistö on suurimmaksi osaksi ne korvannut. Museosopen kaapista löytyy myös apteekkari Libeckin aikoinaan omistama Pharmakopeae Svecica vuodelta 1817, sekä Pharmacopease Fennica vuodelta 1850; järjestyksessä toinen, joka on tehty Suomea varten. Harvinaisuuksia sinänsä, luetteloineen joista mm. ilmenee sellainen seikka että apteekista on saanut ostaa vaunurasvaa kärrynpyöriä varten, ja plankkia kenkiin. Vetolaastaria varten oli olemassa erilaisia kärpäsiä - jopa 10 cm pitkiä! Säilöttyinä kaiketikin. Oli terva-, manteli, kamferi ym. saippuaa, limonadeja ja kivennäisvesiä. Erään posliinipurkin pohjalle on jäänyt hyvänhajuista mutta mustaksi muuttunutta ainetta: hunajalla säilöttyjä ruusunkiulukoita. Tuoksu ja aromi ovat tallella vuosikymmenien jälkeenkin.

Paitsi jo mainitussa paikassa Kanta-Apteekki on toiminut joitakin aikoja Roosin talon tontilla Itäisen Kirkkokadun puolella sijainneessa talossa, joka on palanut, samoin vähän aikaa torin varrella olevassa HOP:n talossa, sekä pitkän aikaa Isonkadun varrella Ermon talossa, josta muutti nykyiselle paikalleen.

Ja tällainen on luettelo apteekkareista kahdensadan vuoden ajalta:

Petter Wennersten 1781-1798, Gustav Libeck 1799-1837, V.M.L. Tamelander 1837-1850, K. Relander 1850-1858, G.V. Alftan 1858-1886, K.F. Heinonen 1886-1890, Evert Wallin 1890-1903, Yrjö Roos 1903-1912, K.U. Roos 1912-1918, Bertel Hermansson 1918-1941. Apteekkari Hermanssonin kuoleman jälkeen apteekin omisti perikunta, lähinnä neidit Hermansson. Millan Nordman tuli sen hoitajaksi v. 1946 ja omistajaksi 1960.

Alkujaan pärjättiin varsin vähäisenä henkilökunnalla - nyt Kanta-Apteekissa on 21 palkattua työntekijää.

Annikki Wiirilinna

Kuvatekstit:

Petter Wennerstenin privilegiokirja tätä apteekkia varten on Kustaa III omakätisesti allekirjoittama. Sinetti sen alta on pudonnut ja kadonnut mutta sen punainen jälki on yhä näkyvissä. - Tämä on niin arvokas paperi että sitä minä säilytän kassakaapissa, sanoo apteekkari Millan Nordman.

Apteekkari Millan Nordman on Kokkolan Kanta-Apteekin järjestyksessä 11. apteekkari. Kaappi, jonka edessä hän seisoo, kuuluu viime vuosisadan apteekkikalustoon.