Reijo Meller maalaa merta ja ihmistä

Kokkola 25.3.1976

Kokkolan juhlavuonna 1970 asetti Reijo M e l l e r ensi kertaa näytteille piirustuksiaan ja maalauksiaan Kokkolan Kaupungintalolle. Paitsi että ne olivat eläviä ja omintakeisia niissä oli voimakkaasti eletty historian tuntu.

Kuka oli Reijo Meller? Oman kaupunkimme kasvatti, sen verran tiedettiin mutta eipä juuri paljon muuta. Hän oli tehnyt kaikenlaista: ollut työssä Outokummulla, yritellyt Kokkolan Kaupunginteatterissa näyttelijänä, valaistusmestarina ja kulissimaalarina, välillä ollut osakkaana mainostoimistossa jolla oli kuitenkin sikäli epäonnea että se paloi. Sanalla sanoen: hän oli poika, jonka oli ollut selvittävä eteenpäin omin neuvoin alusta asti, toimeentulohuolet olivat estäneet pitemmän koulutuksen. Sitten, jossakin vaiheessa, hän oli joutunut työhön Karl G. Nylundin kivenhakkaamolle. Tavalla taikka toisella Reijo Mellerin taiteellinen lahjakkuus kai pääsi esille, sillä Karl G. Nylundista tuli hänen uskollinen opettajansa, innostajansa ja auttajansa, yhdessä he myös suunnittelivat Kokkolan menneisyyteen liittyvää julkaisua.

Useita vuosia kesti sitten Reijo Mellerin "historiallinen vaihe". Ensimmäinen suurempi maalaus, joka häneltä tilattiin, on Kaarlelassa vanhusten vuokratalon seurusteluhuoneessa, se esittää Tervasaarta 1500-luvulla. Yhteisö, Kaarlelan kunta, tuki taiteilijaansa hankkimalla Halkokarin koululle hänen maalauksensa Vesille lasku. Myös Kokkolan ja Pietarsaaren Taidemuseot ovat hankkineet useita Reijo Mellerin historiallisen kauden töitä, jotka niin läheisesti liittyvät paikkakuntien menneisyyteen, samoin monet liikelaitokset ja yksityiset, sekä Kokkolan kaupunki, joka hankki niitä mm. lahjaesineiksi.

Mutta Reijo Meller ei suinkaan jäänyt loppuiäkseen maalaamaan historiallisia aiheita. Vähitellen tulivat muotokuvat, sitten pienet, ihastuttavat merimaisemat. Tällä hetkellä on menossa taas uusi vaihe: Reijo Meller maalaa mielellään teemaa, joka käsittää - tavalla tai toisella - ihmisen ja luonnon riippuvaisuussuhteen.

Vaikka kotikaupungissa ei ole Reijo Mellerin töitä viimeaikoina paljoakaan nähty, ovat viime vuodet merkinneet hänelle työntäyteistä, menestyksellistä aikaa. Hänen töittensä ensimmäinen näyttely Helsingissä oli maaliskuussa -74, toinen viime marraskuussa. Molemmat näyttelyt olivat myyntimenestyksiä, jopa niin että kaikki esillä olleet taulut myytiin, yksi jo ripustusvaiheessa.

Reijo Mellerin maalaustyyli on jotenkin vanhahtavaa. Ehkä juuri se on niiden suuri valtti. Ihmiset näkevät niissä jotakin sellaista, jota ovat kauan turhaan kaivanneet maalaustaiteesta.

- Saattaa olla jo ilmassa tuo, että etsiydytään lähemmäs luonnollista ja hillittyä ilmaisutapaa, arvelee Reijo Meller itse.

- En ole tahtonut tuoda sanottavaani julki huutaen vaan hienovaraisesti, siten että katsoja ehkä pysähtyisi ja jäisi hiljaa miettimään itsekseen. Jos tämä sama sanoma tuodaan esiin avoimen raakana, saattaa katsojan reaktio olla se, että hän pakenee kauhistuneena, ei jaksa kestää.

Reijo Meller ei enää asu kirkonmäellä. Vuosi sitten he ovat vaimonsa Anjan kanssa ostaneet Sollien-nimisen talon, jonka on rakennuttanut nahkatehtaan konttoripäällikkö Nordbäck vuonna 1945. Talon laajat, korkeat huoneet ovat mukavasti vanhanaikaiset: ne ovat saaneet tyyliinsä sopivan kalustuksen, aitoja vanhoja esineitä, sillä antiikkihuonekalut ja sukututkimus kuuluvat menneisyydestä elävästi kiinnostuneen Reijo Mellerin rakkaimpiin harrastuksiin. Talon toisessa kerroksessa on laaja ateljeehuone, joka on saatu aikaan poistamalla yksi väliseinä.

Tuossa suuressa, rauhallisessa talossa työskennellään varsin intensiivisesti juuri tällä hetkellä, Reijo Mellerin maalausten näyttely avataan Turussa A-galleriassa pian kuin maaliskuun 27 pnä. Hänelle jäi aikaa tämän näyttelyn valmistelemiseen vain vähän kuukautta, ja se on kovin vähän. Turun näyttely tulee käsittämään meriaiheisia maalauksia, luonto-ihminen teema on esillä myös näyttelyssä, ja töitä tulee esillä kaikkiaan parikymmentä.

Mutta myös ovet suureen maailmaan alkavat avautua. Strindbergin taidesalongin omistaja hoitaa Mellerin töitten näyttelyn New Yorkiin, arvostettuun Raydeon galleriaan. Sopimuksen mukaan tämä tapahtuu ensi syksynä, syy-lokakuussa. New Yorkiin odotetaan ennenkaikkea hänen merimaisemiaan. Alustavasti on myös sovittu näyttelystä Sveitsissä ensi vuoden puolella.

Entä ne historialliset aiheet? Vieläkö näemme niitä?

- En usko, kyllä kai ne ainakin tällä erää on eletty loppuun, sanoo Reijo Meller.

Paitsi aihepiiri on muutoksenalainen myös tekniikka. Tällä hetkellä Reijo Melleriä kiinnostaa erityisesti vanha glasuuritekniikka, jota jo hollantilaiset mestarit käyttivät. Se on hidas ja monivaiheinen, mutta esim. merta maalattaessa antaa kuvalle hohtoa niin että katsoja todella näkee veden kuullon.

Kahvituokio Reijo ja Anja Mellerin kauniissa kodissa Rimmissä.